Pazartesi, Ekim 6, 2025
Ana SayfaHaberSosyal MedyaABD'li TikTok kullanıcılarının yoğun ilgi gösterdiği Çinli sosyal medya uygulaması "RedNote" nedir?

ABD’li TikTok kullanıcılarının yoğun ilgi gösterdiği Çinli sosyal medya uygulaması “RedNote” nedir?

ABD Yüksek Mahkeme yargıçları TikTok’un ABD’deki geleceğini düşünürken, giderek artan sayıda Amerikalı sosyal medya kullanıcısı, Çin’de oldukça popüler bir sosyal medya uygulaması olan Xiaohongshu(RedNote) gibi beklenmedik bir alternatife yönelmeye başladı.

ABD’li kullanıcıların “RedNote” olarak kısalttığı, “Küçük Kırmızı Kitap” anlamına gelen uygulama, Apple’ın ABD App Store’unda indirilenlerde en üst sıraya yükseldi.

Araştırma şirketi Qian Gua’ya göre 2013 yılında kurulan Xiaohongshu, 300 milyon kullanıcısıyla Çin’in en büyük sosyal medya platformlarından biri. Çin’in Instagram’a cevabı olarak tanımlanan uygulama, özellikle seyahat, makyaj ve moda ipuçlarını paylaşmak için popüler hale geldi.

Bu uygulama, Çin’de pazarını ele geçirmiş olsa da, Çin dışında çok kullanıcısı olan hatta çok bilinen bir uygulama değildi. Ta ki şimdiye kadar.

Xiaohongshu (Red Note) neden kullanımı hızla artıyor?

Xiaohongshu’nun dünya çapında popülerliği artarken, aynı hafta TikTok’un ABD’de çevrimdışı olma ihtimali var.

Giderek artan sayıda Amerikalı TikTok kullanıcısı platformda görünmeye başladı ve çoğunlukla bunu, Washington’ın TikTok’u kontrol etme hamlesine karşı bir meydan okuma eylemi olarak yaptıklarını söylüyorlar.

Salı günü itibarıyla “TikTok mültecisi” etiketi yaklaşık 60 milyon görüntülenme ve 1,7 milyondan fazla yorum aldı.

Heather Roberts adlı bir kullanıcı, 45.000’den fazla beğeni toplayan Xiaohongshu’da bir video mesajında, “Hükümetimiz bu TikTok yasağına katlanacağımızı düşünüyorsa aklını kaçırmış olmalı,” dedi. “Sadece yeni bir Çin uygulamasına geçiyoruz ve işte buradayız.”

“Bu TikTok’tan çok daha iyi,” diyen bir diğer kendini “mülteci” video mesajında ​​söyledi. “Amerikalılar buraya geliyor… bizden nefret edeceğiniz için üzgünüm, ancak elimizden gelenin en iyisini yapacağımıza söz veriyorum.”

Çinli ve Amerikalı kullanıcılar bu platformda nasıl etkileşim kuruyor?

ABD’li kullanıcıların Xiaohongshu’ya ani geçişi, Çinli ve Amerikalı kullanıcıların birbirleriyle etkileşime girmesi için alışılmadık bir platform yarattı.

“Size sadece sizinle iletişim kurmanın bir yolunu bulmaya çalışmak istediğimizi, topluluğunuza saygılı olmak istediğimizi bildirmek istiyorum,” dedi bir kullanıcı. “İyi konuklar olmak istiyoruz.”

Bazı Amerikalı yeni kullanıcılar, platformdaki Çinli kullanıcılara saygı duymaları konusunda vatandaşlarından çağrıda bulundu.

“Buraya gelen Amerikalı kullanıcılar için kısa bir mesaj: Lütfen buraya siyaset getirmeyin. Burada eğlenmek istiyoruz, burada keyif almak istiyoruz ve halihazırda burada olan insanlara saygı göstermek istiyoruz,” diye yazdı bir kullanıcı.

Çoğu Çinli kullanıcı yeni gelenleri sıcak bir şekilde karşıladı, hatta bazıları yeni “TikTok mültecilerinin” uygulamada gezinmesine yardımcı olmak için video eğitimleri bile paylaştı.

“Bu tarihi bir an olabilir,” diye yorumladı bir Çinli kullanıcı. “Bir anda çok şey değişmiş gibi geliyor. İki ülkeden sıradan insanlar daha önce hiç gerçekten bağ kurmamıştı… Umarım herkes bu kısa fırsatı değerlendirip anlamlı fikir alışverişlerinde bulunabilir.”

Hatta bir kişi, Amerikalı internet kullanıcılarının akınından yararlanarak, İngilizce ödevleri konusunda yardım istedi ve 2.000’den fazla beğeni alan viral bir gönderi paylaştı.

Çin teknoloji analisti ve danışmanlık şirketi Wavelet Strategy’nin kurucusu Ivy Yang, yeni Amerikalı kullanıcıların “son yıllarda ABD ile Çin arasında gördüğümüz en organik kültürel değişim biçimlerinden birini beklenmedik bir şekilde yarattığını” söyledi.

“Kullanıcılar dil engellerini aşmanın, kültürel farklılıklarda gezinmenin ve büyüleyici şekillerde bir arada yaşamanın yaratıcı yollarını buluyorlar,” diye ekledi. “Gerçek zamanlı gerçekleşen bu topluluk oluşturmanın kalıcı bir etkisi olabilir ve ben ihtiyatlı bir şekilde iyimserim.”

2021’de kısa bir süre için benzer diyaloglar sosyal medya uygulaması Clubhouse’da da görülmüştü. Çinli ve Amerikalı kullanıcılar, Çinli sansürcülerin uygulamaya erişimi engellemesinden önce sanal sohbet odalarında hassas konular hakkında sansürsüz diyaloglar kuruyorlardı.

Xiaohongshu’nun TikTok’tan farkı nedir?

Öncelikle şunu belirtelim ki Xiaohongshu İngilizce konuşanlar için tasarlanmadı, TikTok ise Çin’de hiç yok.

Xiaohongshu’nun adı, Komünist Çin’in kurucu babası Mao Zedong’un sözlerinin yer aldığı kırmızı kapaklı bir kitaba esprili bir gönderme olarak görülebilir.

Uygulamanın temel özelliklerinden biri, kullanıcıların takip ettiği kişiler yerine ilgi alanlarına odaklanan içerik algoritmasıdır. Bazı kullanıcılar bunun daha özgün içerikleri teşvik ettiğini ve güçlü etkileyicilerin hakimiyetini azalttığını söylüyor.

Uygulamanın arkasındaki şirket olan Xingin Information Technology, Charlwin Mao ve Miranda Qu tarafından kurulmuş olup merkezi Şanghay’dadır.

TikTok, Çinli internet şirketi ByteDance’e aittir ve küresel bir kitleye yönelik olarak tasarlanmıştır. TikTok, kardeş uygulaması Douyin’in yerel pazara hizmet verdiği Çin’de de erişilebilir değildir.

ABD’li TikTok kullanıcıları Xiaohongshu dışındaki uygulamalara mı yöneliyor?

ByteDance’in sahibi olduğu bir yaşam tarzı topluluk uygulaması olan Lemon8, şu anda Apple’ın ABD mağazasında en çok indirilen ikinci uygulama olarak sıralanıyor.

Lemon8, TikTok’a benzer bir video paylaşım işlevine sahiptir. Instagram ve Pinterest’ten model alınarak ilk olarak 2023 yılında ABD’de piyasaya sürülmüştür.

TikTok’a yönelik yaklaşan yasağın, Lemon8’in ABD’deki operasyonlarını da tehlikeye atıp atmayacağı belirsiz.

ABD Kongresi’nin geçen yıl çıkardığı yasa, elden çıkarma veya yasaklama şartının genel olarak ByteDance’in sahibi olduğu veya işlettiği tüm uygulamalar için geçerli olacağını belirtiyor. Bu da, yasada Lemon8’in açıkça belirtilmemiş olmasına rağmen yasağın platforma da uygulanabileceği anlamına geliyor.

Kaynak: https://edition.cnn.com/2025/01/14/tech/rednote-china-popularity-us-tiktok-ban-intl-hnk/index.html

RELATED ARTICLES

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Son Eklenen Haberler

Son yorumlar